zaterdag 13 januari 2018

Deel 45 en 46: resp 22 december 2017 en 12 januari 2018

Omdat de sessie van 22 december niet echt schokkend was, dat was eigenlijk alleen maar het schuren van de zijbladen, heb ik daar geen aparte aflevering van gemaakt.


Schuren van de zijbladen
Dat schuren was nog een hele klus, waarbij het resultaat kritisch werd bekeken, en waarbij dan weer nieuwe kleine oneffenheden en putjes werden gevonden. (Bedankt Jaap! 👍)

Zo, dan nu verder met aflevering 46. Het is intussen 12 januari en het kerstdiner en de oliebollen zijn verleden tijd. Ik ga weer op weg naar Amersfoort. Deze keer met een beetje  vertraging, doordat er figuren zijn die 40 km/u rijden waar je 60 mag, vervolgens één die 50 rijdt waar je 80 mag en tot slot nog een aanrijding op een kruispunt 😒.

Afronden van de binding
 Als eerste ga ik met behulp van een schraapstaal en fijn schuurpapier de binding van het bovenblad afronden. Dit heeft een tweeledig doel: ten eerste is het niet prettig om een scherpe rand te hebben waar je arm tijdens het spelen op de kast rust en ten tweede moet het voor het lakken afgerond zijn. Daarna ga ik het rozet en de kiertjes die tussen de purfling en de kast zitten 2x behandelen met poriënvuller en afschuren.

 
Poriënvuller
Tijdens het laten drogen van de poriëenvuller maak ik de toets schoon met 00000 staalwol. Doordat er frets verwijderd zijn, is de toets daar enigszins beschadigd, dat is iets wat nog wat aandacht verdient.
Toets schoonmaken
Dan ga ik met de topkam beginnen: De eerste stap is het op dikte maken.


Op dikte maken van de topkam
 Vervolgens op lengte maken en tenslotte de radius erin schuren en tegelijk de hoogte op maat maken.

De radius en de hoogte schuren
 Tot slot schuur ik het bovenblad met de machine (dat is dezelfde machine die ik gebruikt heb voor het achterblad). Ook het kopfineer schuur ik hiermee en dan is het alweer tijd.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten