vrijdag 2 oktober 2015

Deel 2, 2 oktober 2015

Vandaag de tweede ronde.
Het was behoorlijk mistig zodat het bij Baarn al vastliep op de A1. Dan maar binnendoor over Soest, dat is wel een stukje om, maar je kunt tenminste doorrijden. Eerst een bak koffie en dan aan de slag. De vorige keer was ik ook al bezig geweest met het schuren van het achterblad. Nu worden de zijkanten daarvan geschaafd, zodanig dat wanneer je de delen tegen elkaar houdt, je geen licht meer tussen de naad ziet.
Het schaven van het achterblad


Dan kunnen de twee delen in een daarvoor gemaakte klem tegen elkaar gelijmd worden, waarbij de delen zo gelegd worden als een opengeslagen boek, dat de tekening van het hout symmetrisch is.

Het achterblad in de lijmklem
Dan is het voorblad aan de beurt. Dat gaat op dezelfde manier: de delen eerst op gelijke dikte schuren, dan de zijkanten schaven tot een perfecte passing en dan weer lijmen.

Terwijl de lijm droogt halen we één van de strips door de vandiktebank tot de dikte gelijk is aan die van de kop en zagen twee stukken op maat die langs de zijkanten van de kop gelijmd gaan worden, omdat de door mij gekozen kop breder is dan de hals.

De twee strips die aan de zijkanten van de kop gelijmd gaan worden
 Voordat de strips gelijmd gaan worden, wordt eerst de sleuf voor de trussrod (in goed nederlands: de halspen) gemaakt. Met een kruishout wordt het midden van de hals afgetekend, en met een (kleine) cirkelzaag wordt dan in kleine stappen de sleuf gezaagd.

De hals met daarop de trussrod

De sleuf voor de trussrod
Dan is het weer tijd om op te ruimen en gaan we over 14 dagen weer verder.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten