zaterdag 18 maart 2017

Deel 31: 17 maart 2017

Het is een mooie ochtend als ik naar Amersfoort rijd voor weer een sessie gitaarbouwen. Ik kijk er elke keer weer naar uit!
Na de koffie en het even bijkletsen, gaan we weer aan de gang.
Bij het oplijmen van de toets de vorige les, bleek gelukkig net op tijd, dat er iets essentieels vergeten was. Gelukkig werd de lijm er toen niet voldoende uitgeperst, waardoor Jan besloot om de toets eraf te halen. Dat bleek een goede zet, want we hadden vergeten de trussrod "op te sluiten". Dat gaan we nu dus als eerste doen: ik maak een spline, die in de uitsparing voor de trussrod past en lijm deze erin. Daarna schaaf ik het geheel weer zo goed mogelijk vlak met de hals en steek het laatste weg met een beitel.

De spline


En weer vlak met de hals mbv schaaf en beitel
Dan komt toch het moment waarop de toets op de hals gelijmd gaat worden.

De toets is op de hals gelijmd!
Een volgend hoofdstuk dient zich aan: De brug!
Hiervoor kies ik palissander. Eerst haal ik de blank een aantal maal onder de schuurmachine door tot deze 10,5 mm dik is. Dan teken ik af waar de sleuf voor het zadel moet komen en de lijn waarop de gaten voor de pennen moeten komen. Ik neem de blank van de brug mee naar huis om deze daar verder te ontwerpen.

De blank voor de brug
En jawel......dan is het alweer tijd. Tot over 14 dagen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten